15 Şubat 2010 Pazartesi

Bir dahi çellist : Jacqueline Du Pré


26 ocak 1945 İngiltere - Oxford doğumlu. İkinci çocuk. Anne piyano öğretmeni, baba banka memuru. Ablası Hillary flüt eğitimi alır, kendisi 4 yaşında radyoda duyduğu çellonun sesinden çok etkilenip 5 yaşında ilk çellosuna kavuşur ve 6 yaşında “London Cello School”da derslere başlar.

7 yaşında ilk konserini verir, 10 yaşında “Suggia-Cello Prize” ödülünü kazanır, 12-13 yaşlarında BBC konserlerinde çalar, 1960 yılında meşhur “Guildhall School”u altın madalya alarak birincilikle bitirir. Görüldüğü üzere zıp zıp yükseliyor merdivenleri Jacqueline abla.

1961'de gizli bir hayran edinir, bu hayran tarafından 1673 yapımı isimsiz bir stradivarius hediye edilir. Bu isimsiz Strad'a sonraki sahibi Lynn Harrell tarafından “Jacqueline Du Pré Strad” adı verilir. Jacqueline 1961'de Strad'ıyla Londra Wigmore Hall'da ilk önemli konserini verir ve bu konserde “E.Elgar'ın Op. 85 in E Minor”unu çalar. Aynı eseri 1965 yılında Sir John Barbirolli yönetimindeki London Symphony Orchestra eşliğinde çalar ve bu kayıt onu dünya çapında ünlü yapar.

Bu arada 1964'de yine bir gizemli hayranından meşhur “Davydov Strad”ı hediye edilir. Davydov Strad şu anda Yo-Yo Ma'nın çaldığı çello. Jacqueline 1964-1970 arasındaki kayıtların hepsini bu Strad ile yapar.

1966 yılın Noel'inde piyanist ve şef Daniel Barenboim'la tanışır ve ertesi sene evlenirler.

1971'de Jacqueline'nin parmaklarında hissizleşme başlar ve giderek bütün vücuduna yayılır. Şubat 1973'te New York Philharmonic'le birlikte vereceği dört konserin üçünü hastalığının belirginleşen semptomları nedeniyle çok zor gerçekleştirir ve iyi performans gösteremez, dördüncüsünü ise iptal etmek zorunda kalır. Bu üç konser, onun son konserleri olur.

Ekim 1973'te “multiple sclerosis” teşhisi konur. Birkaç sene daha çello dersleri verir ama sonra hastalığının ağırlaşması üzerine evine kapanır ve 19 Ekim 1987'de 42 yaşında hayata veda eder.

Ölümünden sonra ablası Hilary'nin yazdığı “A Genius in the Family” kitabının 1998 yılında sinema filmi çekilmiş. “Hilary and Jackie” adlı film Jacqueline'nin hazin hayatını, aralarındaki rekabeti, bağlılığı, ruh halini, ilk önce kendi gözünden ve sonra da kardeşinin gözünden anlatmış, henüz filmi görmedim, ağır aksak ilerlediği ve biraz sıkıcı olduğu söyleniyor, ben yine de görmeyi umuyorum.
Bu deli hatunu dinlemek isteyenler için müzik linki vermiyorum, hoş görün. Sana diyorum çello, bir şekilde "the concerto collection" edinilmeli, başucunda olup daha sık dinlenmeli...

* Fotoğraf
http://www.cello.org/ sitesinden alınmıştır.

7 yorum:

yabancı dedi ki...

resim çok şahane

gri kent sakini dedi ki...

Bir su gibi okuttun Jacqueline in hayatını,ismi çok güzel miş ,Jacqueline... Yo Yo Ma diyince aklıma Yo Yo Ma nın Vivaldi's Cello albumu geldi bi ara başucu albümüm olmuştu ... bende kendime diyorum o zaman 'the concerto collection ' ı bul ve dinle !

Unknown dedi ki...

filme kim sıkıcı dediyse, pek anladığı söylenemez... izlemelisin... harika bir film...

AycA dedi ki...

merhaba:=)
ben de kendisini yeni keşfettim harika!!:=) teşekkürler paylaşım için

Leylak Dalı dedi ki...

Filme neden sıkıcı dendiğine ben de akıl erdiremedim. Çok güzel ve çok etkileyici bir filmdi. İzleyeli birkaç yıl olmasına rağmen hala etkisindeyim. Emily Watson'un performansı da olağanüstüydü. Madem adınız Çello çalan kedi, mutlaka izleyin derim.
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Hello. And Bye.

ouıytew dedi ki...

çok çabuk gitmiş maalesef.canlı dinlemek isterdim, çok isterdim.